Avtor |
Objave |
Gost
1.0 flika/e
|
|
Najvarneje za voznikom
Pri naletih vozil je poškodbam najbolj izpostavljen otrok oziroma njegov vrat - Ni vsak otroški varnostni sedež varen
Ljubljana - Od začetka leta do konca septembra je bilo v prometnih nesrečah pri nas poškodovanih 117 otrok, starih do sedem let, ki so se vozili kot potniki v osebnih avtomobilih. Analize prometnih nesreč in testi trkov kažejo, da lahko s pravilno namestitvijo otroškega varnostnega sedeža v avtomobil in tudi z ustrezno izbiro sedeža in posedanjem otroka vanj znatno prispevamo k zmanjšanju neljubih posledic trčenj. Zaradi vremenskih razmer in spolzkega vozišča se povečuje možnost naleta vozila, s tem pa tudi ogroženost otroka.
Do drugega leta starosti otrokova glava predstavlja 25 odstotkov njegove telesne teže, pri odraslem le sedem odstotkov. To pomeni, da je otrokov vrat v primeru trka bistveno bolj izpostavljen poškodbam. Tudi pri manjših hitrostih: po podatkih Renaulta lahko postane otrok tetraplegik že v primeru čelnega trka s hitrostjo 40 km/h, če sedi v otroškem sedežu, obrnjenem v smeri vožnje. Zato mora dojenček sedeti obrnjen nazaj glede na smer vožnje, in sicer do najmanj devetih mesecev starosti. Tako bo ob morebitnem trku pritisnil na sedež z vsem telesom in bodo njegov krhki prsni koš ali pa šibke vratne mišice manj izpostavljeni sili trka oziroma tudi pritisku varnostnega pasu sedeža na telo. Nikakor ne gre prezreti, da postane otrokovo telo ob trku avtomobila v oviro s hitrostjo 50 km/h kar 33-krat težje, kot je običajno. Zato je treba tudi dojenčka posedati in ga pripeti v njegov lasten sedež - tolikšne teže odrasel človek ob trku namreč ne more zadržati v rokah. Otrok se mora že iz porodnišnice peljati v svojem sedežu, kar je staršem zdaj olajšano: sedež za otroke od rojstva do obdobja, ko tehta 13 kilogramov, je na izbiro tudi v zavitku za novorojenčka.
Pogosto se zastavlja vprašanje, kam v avtomobilu namestiti sedež. Otrok je najbolj varen na sredini zadnje klopi, če pa to ni možno, je modro upoštevati statistične podatke: glede nanje je treba otroški sedež pritrditi za voznikovega.
Bojan Oblak iz Žirov, pionir izdelave in razvoja otroških sedežev pri nas, opozarja še na nekaj drugih podrobnosti, ki pa jih kupci menda radi prezrejo. Kdaj je na primer treba sedež za dojenčka, torej tistega skupine 0+, zamenjati za večjega? "Še preden otrokova glava doseže vrh školjke sedeža. Nekateri proizvajalci zagotavljajo uporabo tega sedeža celo do 15 ali 18 mesecev starosti, a povprečen slovenski otrok tak sedež preraste že pri devetih mesecih. Vsak sedež postane otroku premajhen takrat, kadar ramena prerastejo vrhnji del naramnih pasov za pripenjanje otroka v sedež," pravi Oblak. Kot konstruktor tudi opozarja, da ima otroški sedež svoj rok trajanja. Več kot pet let starih naj ne bi več uporabljali, vsekakor pa to velja za tiste sedeže, katerih školjka je ulita iz plastike. Sem seveda sodijo vsi sedeži skupine 0+. Plastika sčasoma izgubi prožnost in ne prenese več deformacij (ob trku), pač pa poči.
Kateri otroški sedež je najvarnejši?
Zelo pomembno je, da je sedež pravilno in dovolj čvrsto pritrjen v avto. Pri otrokovi starosti od dveh do štirih let, ko otroke že posedamo v sedeže, obrnjene v smer vožnje, se je za najbolj tvegano namreč izkazala nepravilna pritrditev otroškega sedeža v avtomobil, zaradi česar otrok ob trku z glavo udari ob prednji sedež. To so pokazale tudi analize prometnih nesreč in testov trkov.
Preden namreč sme otroški sedež v prosto prodajo, mora obvezno prestati varnostne teste, ki jih zahtevajo predpisi Evropske unije. A ti testi še vedno ne zahtevajo, da je sedež, preden pride na trgovske police, preizkušen tudi v primeru bočnih trkov. Teh trkov pa je na cestah kar tretjina. Od Evropske unije lahko sicer pričakujemo nove, precej strožje homologacijske zahteve glede varnosti otroških sedežev in tudi preskus v primeru bočnega trka. A resnejši in kakovostnejši proizvajalci so pohiteli z razvojem in tako je že danes možno kupiti sedeže, ki so jih razvili tudi na podlagi testiranj z bočnimi trki.
Vsak otroški varnostni sedež mora biti torej atestiran. Tudi po zakonu. Te teste opravljajo različni evropski inštituti. Pa vendar je znano, da sicer pooblaščeni inštituti testov ne opravljajo po enakih merilih. Bojan Oblak tudi na podlagi lastnih izkušenj ugotavlja, da najzahtevnejše ateste zagotavljajo v Nemčiji, Franciji, Italiji in na Nizozemskem. Zgodi se na primer, da otroški sedež ne zadosti strogim zahtevam po varnosti v kateri od omenjenih štirih držav, zato se proizvajalec odloči, da bo opravil preizkus v drugi državi, kjer nato sedež tudi uspešno atestira in ga nato legitimno prodaja po vsej Evropi. Zato med poznavalci velja, da glede varnosti najmanj tvegamo z nakupom sedeža, ki je bil preizkušen v eni od omenjenih štirih držav. Velja, da je test, opravljen na Nizozemskem, zaradi zahtevnih preizkusnih trčenj tudi najbolj priznan.
Katarina Turnšek
Poreklo atesta je mogoče razbrati iz tako imenovane homologacijske oznake. Imeti jo mora prav vsak otroški sedež, gre pa za nekje na sedežu všito znamkico, nalepljeno nalepko ali vtisnjeno oznako ECE-R 44/03. Poleg se nahaja tudi velika črka E s številko (E1 ali E2 in tako naprej), ki pove, v kateri državi je bil ta sedež preizkušen oziroma atestiran. Tako na primer E1 pomeni, da je bil preizkušen v Nemčiji, E2 je oznaka za Francijo, E3 Italijo, E4 Nizozemsko.
Vir: Delo - kronika; 30.11.2003
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poglej naslednjo temo
Poglej prejšnjo temo
NE moreš Objaviti novih Tem NE moreš Odgovoriti na to Temo NE moreš Urejati svojih Objav NE moreš Izbrisati svojih Objav NE moreš Glasovati na Objavah Ne moreš prilepiti datoteke na tem forumu Ne moreš Prenašati datotek na tem forumu
|
časovni pas GMT + 1 ura, srednjeevropski - zimski čas
102974 Attacks blocked
|
|
[ Time: 1.0430s ][ Queries: 40 (0.6184s) ][ Debug on ] |
|