povej

Koledar 
Domov Domov Forum Forum Prijava Prijava Išči Išči Registriraj se Registriraj se
 

Poglej naslednjo temo
Poglej prejšnjo temo

Objavi novo temoOdgovori na to temo Poglej prejšnjo temoPošlji Email Prijatelju/ici.Seznam Uporabnikov, ki so videli to TemoShrani to Temo kot datotekoPrintable versionPrijava za zasebna sporočilaPoglej naslednjo temo
Avtor Objave
 EnigmA
Moderatorka
Moderatorka


Starost: 42
Pridružen/-a: 14:50, 20-Nov-2003
objave: 1928
Teme: 199
Kraj: Povsod in nikjer
19560.3 kinta/e
133.4 šold/e
774.8 flika/e

slovenia.gif
objavaObjavljeno: Pon 08 Dec, 2003 13:32     Naslov sporočila:  Srednjeveška akropola Odgovori s citatomBottom of PageNazaj na vrh

Trg čudežev v Pisi

Stolnica v Pisi bega umetnostne zgodovinarje. Na pročelju je zapisana številka 1063 kot letnica položitve temeljnega kamna, toda marmorni privid na zeleni trati se zdi prelahkoten, presijoč, prepopoln za "mračni srednji vek". Je letnica začetka zidanja napačna?

Image

Dvomi strokovnjakov polnijo knjigo za knjigo. Renesansa - to je ponovno rojstvo evropske kulture "iz duha antike" v 15. stoletju. Tudi ta Jacoba Burckhardta, odločilnega raziskovalva te dobe, je trg pris stolnici, Trg čudežev (Campo dei Miracoli), tako očarajoč, da ga prišteva k predrenesansi. To je spodbudilo Claro Baracchini, vodjo spomeniškega varstva v mestu ob Arnu, h krivoverski trditvi: "Pri nas ni niti malo srednjega veka niti renesanse, ker nikoli ni bila pretrgana popkovinasta vez z antiko. Stolnica je plod te nepretrganosti.


Image


Pisanci so jo zgradili, da bi - tako beremo v napisih - "obnovili slavo Rima". K zidanju "Akropole na robu mesta" jih je bolj kot pobožnost spobujala meščanska samozavest. Sloviti grifon na strešnem slemenu - izvirnik stoji zdaj v stolničnem muzeju - je plen iz severnoafriške fatimidske države.
V "dialogu" z Arabci je preteklo veliko krvi, toda kultura je imela korist. Srednji vek je rad popotoval in arhitekt Buscheto, genialni usmerjevalec na Trg čudežev, se je prepuščal vplivom Carigrada in mošej v Damasku, Cairu in Córdobi. Kajti eksotična eliptična kupola izvira iz Bosporja, poravnava stebrov v petih v petih vzdolžnih in treh prečnih ladjah - z mostičnimi emporami za ženske - pa vsebujejo vzhodnjaško načelo neskončnosti. Zaradi take povezave Vzhoda in Zahoda je racionalno stroga cerkev v Pisi kozmopolitska in ekumenska. Tudi judovsko in islamsko enoboštvo se počutita v Buschetovem svetišču kot doma.
Antika je pomočnica pri porodu in miselnost. Bazilikalna oblika stolnice, valj Krstilnice - ta je kolaž iz rimskega mavzoleja in jeruzalemske cerkve Svetega groba - in tudi epske reliefne pripovedi Nicole Pisana na krstilnični prižnici so "neoantika".

Image


Srečevanje Vzhoda in Zahoda pa poraja tudi vibracije. Buscheto in tudi njegova naslednika Rainaldo in Diotisalvi uporabljajo takratne romanske polkoržne in gotske šilaste loke le kot okrasno zapolnilo. Vodoravni arabski črno - beli pasovi vežejo matično ladjo stolnice na zemljo. Na apsidi, kjer se je zidanje začelo, prvič "zazveni" Buschetov "leitmotiv": slepi loki v parterju in nad njimi arkadna zunanja obhoda. Trojica zid, stebri in loki s spremljajočimi učinki svetlobe in senc doseže, da fizikalno težka gmota kar lebdi. Takšen prijem so uporabili 1270 na pročelju stolnice, na kateri so nanizana štiri nadstropja polkrožničnih arkad tik pred zidom.

Image


Na pokopališču (Camposanto), kamor so prinesli prst z Golgote, obdaja sorednjo trato pravokoten obod iz grobnic, okrašenih s freskami in nazizanih kot križni hodnik. Cerkveni stolp (Campanile), je sestavljen iz trdnega notranjega valja in zunanje lupine iz šestih nadstropij različno visokih arkad, je veliko več kot le zvonik. Po pripovedi je Galileo Galilei ob njem in ob lestencu v stolnici preučeval zakone nihanja. Njegova nadstropja vzbujajo v občudovalcih na tleh željo, da bi se po njih povzpeli bliže k nebu. Tako kot Stonehenge in piramide osuplja tudi Trg čudežev s pomenljivo razporeditvijo zgradb: Krstilnica stoji na isti vzdolžni osi kot stolnica, stolp pa je v središči med Krstilnico in in škofovsko palačo.

Image


Predana varuhinja spomenikov Baracchini pravi: "Nagonsko čutimo, da zgradbe niso bile razporejene naključno, temveč po nekem načelu sozvočja. Žal, ga zdaj ne znamo več razbrati."


Vir: Veit Molter, Svetovni zakladi




 Oven Spol:ženska Pes NI na linijiOsebna Galerija od EnigmAPošlji zasebno sporočiloBlogSkype Ime
Pokaži sporočila:      
Objavi novo temoOdgovori na to temo Poglej prejšnjo temoPošlji Email Prijatelju/ici.Seznam Uporabnikov, ki so videli to TemoShrani to Temo kot datotekoPrintable versionPrijava za zasebna sporočilaPoglej naslednjo temo

Poglej naslednjo temo
Poglej prejšnjo temo
NE moreš Objaviti novih Tem
NE moreš Odgovoriti na to Temo
NE moreš Urejati svojih Objav
NE moreš Izbrisati svojih Objav
NE moreš Glasovati na Objavah
Ne moreš prilepiti datoteke na tem forumu
Ne moreš Prenašati datotek na tem forumu


časovni pas GMT + 1 ura, srednjeevropski - zimski čas
Board Security

99177 Attacks blocked

Powered by phpBB2 Plus based on phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Modov in Zaslug :: HELP-OXPUS :: Namestitev phpbb HDdesign

[ Time: 0.2958s ][ Queries: 40 (0.0846s) ][ Debug on ]
Get Firefox!
Upgrade to Firefox 1.5!
Registracija | Pravilnik | Informacije | Seznam strani | Flash Igre | E-kartice | Blog | Album smeškov | Uprava | Čvek IRC

OPOMBA: Portal je namenjen testiranju GNU programske opreme in je popolnoma nekomercialen. Vsa reklamna sporoila so zgolj izmenjava povezav.